Når boligen overdrages fra sælger til køber, vil der være en række betalinger og udgifter, der overlapper overdragelsesdatoen. Disse reguleres med en såkaldt refusionsopgørelse. Typisk er fristen for at opgørelsen skal være udarbejdet senest 30 dage efter boligkøberen har overtaget ejendommen. Derved sikres, at periodevise udgifter afregnes korrekt mellem parterne. Da ejendomsskatter afregnes to gange om året, 1. januar og 1. juli, kan dette være et væsentlig beløb for køber, da denne afregnes forud.
Hvis der er overtagelse 1. april, er det altså 50 % af den forudbetalte skat. Har denne været 20.000 kr., skal køber altså refundere 10.000 kr. til sælger. Udover ejendomsskatter, vil udgifter der skal medregnes i refusionen typisk være:
- Sælgers andel af ejerskifteforsikringen
- Kontingenter til ejer / grundejerforening
- Forbrugsafgifter , ofte afregnes de dog direkte med værkerne.
-
Når disse beløb er afregnet i køber og sælger favør, fremkommer det beløbet som den ene part har til gode. Købersmægler varetager i forbindelse med boligkøb denne refusionsopgørelse i dialog med sælgers mægler, som har til opgave at dokumentere bilagene til refusionsopgørelsen.